S.V. CAPELLE KIEST VOOR ZONNE-ENERGIE

Sinds de realisatie van de nieuwbouw in 2013 heeft S.V. Capelle een mooie accommodatie aan de Juffrouwsteeg in Sprang-Capelle. Het gebouw met dakterras is gebouwd met de normen en eisen van toen. De warmteopwekking geschiedt door middel van een gasgestookte HR-ketel. Er is lage temperatuur (LT) verwarming toegepast in de vorm van vloerverwarming in alle verwarmde ruimtes. Bovendien is er een gasgestookte boiler voor het warme water en is het pand voorzien van HR++ glas.

FORSE ENERGIEREKENING

Ondanks dat het S.V. Capelle clubgebouw relatief nieuw is, is er toch een forse energierekening. Met name door de vrij hoge energiebehoefte van het gebouw (o.a. balansventilatie systeem, douches, koelruimtes en kantine) en de vele veldverlichting. Na het recent aflopen van het meerjarige energiecontract zouden de energiekosten verder oplopen. Na intern beraad en ook advies van experts zijn we tot de conclusie gekomen dat een investering in zonnepanelen voor nu het meest rendabel is om onze energiekosten terug te brengen. Hiermee wordt ook een substantiële contributieverhoging voorkomen. De berekende terugverdientijd van de investering zal ongeveer 4 jaar bedragen. Onlangs is door installatiebedrijf Breman het dak van het clubgebouw voorzien van 168 stuks zonnepanelen. Verhagen Kaatsheuvel was hierbij ook betrokken en verzorgde het grondwerk.

FINANCIERING

S.V. Capelle heeft deze forse investering grotendeels zelf gefinancierd via eigen middelen: de laatste jaren was hiervoor gereserveerd. Daarnaast ontvangen we een substantiële BOSA subsidie, die de rijksoverheid ter beschikking stelt voor investeringen in energiebesparing. Verder zal er ten behoeve van deze en nog andere energiebesparende investeringen t.z.t. een energie loterij met mooie prijzen worden opgestart.

Er zijn nog aanvullende mogelijkheden om de energiekosten verder omlaag te brengen, mede ook door de toepassing / ontwikkeling van nieuwe (installatie)technieken. Hiervoor zijn we in afwachting van de initiatieven van de gemeente Waalwijk, die hier als eigenaar van de diverse sportaccommodaties in zal moeten gaan investeren in de nabije toekomst. S.V. Capelle bedankt Breman Zuid en Verhagen Kaatsheuvel voor de fijne samenwerking.

Foto’s: MW fotografie / zie voor meer foto’s: FB S.V. Capelle